Praca zdalna – nowe realia?

Praca zdalna nie jest niczym nowym, a wielu freelancerów i przedsiębiorców praktykuje ją od wielu lat. Jednak wybuch pandemii Covid-19 zmusił pracodawców do dostosowania ich działalności do ograniczeń i dystansu społecznego, co sprawiło, że praca z domu stała się powszechną praktyką. Przed pandemią jedynie 15% respondentów pracowało zdalnie. Od 2020 r. ponad 70% respondentów pracuje zdalnie, a około połowa respondentów wyraziła nadzieję na pracę zdalną w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Ponad 30% ankietowanych chce na zawsze pracować zdalnie.

Jak praca zdalna może pomóc przedsiębiorcy?

Dla przedsiębiorców mających trudności finansowe w czasie pandemii obniżenie kosztów związanych z wynajmem powierzchni biurowej jest niewątpliwie dużym atutem. Nawet firmy, na które nie mają wpływu gwałtowne zmiany na świecie, chętniej próbują rozwiązań, które działają całkowicie lub zdalnie. Nie należy jednak oczekiwać, że praca zdalna przyniesie 100% zwrot kosztów wynajmu biura. Jako pracodawca musisz pamiętać, aby zapewnić swoim pracownikom odpowiednie miejsce do pracy z domu, czyli wypożyczyć komputer lub monitor i uregulować rachunki za prąd i Internet. Według raportu Statistica, największymi zaletami pracy zdalnej są:

  • Elastyczny harmonogram
  • Możliwość pracy zawsze i wszędzie
  • Brak dojazdów
  • Możliwości spędzenia czasu lub opieki nad rodziną
  • Możliwość pracy z domu

Jak utrzymać produktywność i komfort w pracy zdalnej?

Produktywność pracy zdalnej niewątpliwie zależy od innych czynników niż czas spędzony na pracy w biurze. Respondenci byli zgodni, że domowe biuro musi dobrze zorganizować swoją przestrzeń i godziny pracy. Pytani, jakich rad udzieliliby innym, którzy rozpoczęli pracę zdalną, odpowiedzieli tak:

  • Zadbaj o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym
  • Weź pod uwagę pochodzenie relacji z innymi pracownikami
  • Wybierz miejsce pracy, które jest dla nas wygodne i w którym możemy się skoncentrować

Jednak nie wszyscy wiedzą, jak to zrobić i zgłaszają, że mają trudności z wytyczeniem granicy między pracą a życiem prywatnym, ponieważ ich przestrzeń do pracy miesza się z ich przestrzenią życiową. Jako pracodawca warto takim pracownikom udzielać pomocy, na przykład w formie szkolenia, jak dostosować się do nowej rzeczywistości.

Podsumowanie

Oczekuje się, że niektóre sektory rynku odniosą większe korzyści z pracy zdalnej niż inne. Ci, którzy potrzebują bezpośredniego kontaktu z innymi lub profesjonalnego sprzętu (np. sprzętu laboratoryjnego) nie będą mogli przestawić się na pracę zdalną. Kariera oparta na pracy na komputerze prawdopodobnie zrewolucjonizuje sposób pracy i przejście na model hybrydowy lub w 100% zdalny. W związku z rozwojem technologii można zaobserwować, że w świecie Internetu pojawia się coraz więcej usług, takich jak internetowe konferencje terapeutyczne. To pokazuje, że ciężko pracujemy nad zwiększeniem udziału technologii w naszej codziennej pracy, a domowe biuro nigdzie nie pójdzie – zawsze będzie.