Podatkowa księga przychodów i rozchodów (KPiR) to ewidencja, w której zapisuje się zdarzenia gospodarcze następujące w firmie: przychody i koszty. W KPiR znajdują się także daty, w których nastąpiły poszczególne przychody i wydatki, ich opisy, kwoty, a także komentarze i uwagi. Każde zdarzenie gospodarcze ma swój numer porządkowy. Na tej podstawie można wyliczyć zaliczki na podatek dochodowy dla firm rozliczających się na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym. Ten prosty i przejrzysty sposób ewidencjonowania, określany mianem uproszczonej księgowości, mogą prowadzić jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG), które:

  • rozliczają podatek na zasadach ogólnych według skali podatkowej (12% i 32%) lub liniowo, według stawki 19%;
  • w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły progu przychodu (wraz z podatkiem VAT) na poziomie 2 mln euro (czyli mają status małego podatnika).

Przekroczenie tego progu przychodu zobowiązuje do prowadzenia ksiąg rachunkowych, czyli tzw. pełnej księgowości.

Kiedy założyć KPiR?

Podatkową księgę przychodów i rozchodów zakłada się:

  • na dzień 1 stycznia każdego roku podatkowego lub
  • na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Są dwie metody prowadzenia KPiR: papierowo lub elektronicznie. W tym pierwszym przypadku wszystkie strony księgi muszą być spięte i kolejno ponumerowane. Księga elektroniczna oznacza natomiast korzystanie z programu komputerowego umożliwiającego natychmiastowy wgląd w treść zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku chronologicznym. Niezależnie od wybranej metody, księga musi być prowadzona rzetelnie i w sposób niewadliwy. Kolejne wpisy trzeba przechowywać w sposób chroniący je przed zniszczeniem i zniekształceniem.

Ewidencja wadliwa to taka, w której występują błędy formalne – na przykład brakuje numeracji poszczególnych kart albo zdarzenia były wpisywane w sposób niechronologiczny. Ewidencja nierzetelna to natomiast taka, która:

  • zawiera wpis o zdarzeniu, które w rzeczywistości nie zaistniało;
  • nie zawiera wpisu o zdarzeniu, które rzeczywiście zaistniało;
  • zawiera kwoty inne niż zaistniałe w rzeczywistości.

Wadliwość jest traktowana jako wykroczenie skarbowe, a nierzetelność jako przestępstwo skarbowe.

Dowody księgowe, które umieszcza się w KPiR

Najważniejszym elementem księgi przychodów i rozchodów są dowody księgowe. To one stanowią podstawę ewidencji sprzedaży i wydatków firmowych. Dowodami księgowymi są faktury VAT, VAT RR i rachunki. Za dowód księgowy uznaje się także innego rodzaju dokumenty, jeżeli poświadczają fakt przeprowadzenia operacji gospodarczej. Należą do nich:

  • dowody opłat bankowych,
  • dowody przesunięć,
  • dzienne zestawienia dowodów,
  • noty księgowe powstałe w celu korekty,
  • raporty fiskalne,
  • opisy lub specyfikacje towarów i materiałów (tylko w połączeniu z fakturami),
  • dowody wewnętrzne,
  • inne dowody opłat.

Pozostałe ewidencje

Każdy podmiot prowadzący KPiR powinien jednocześnie prowadzić ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także ewidencję sprzedaży. Jeżeli na przykład jednym ze środków trwałych firmy są samochody wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej, do odliczenia 100% kosztów generowanych przez pojazdy konieczne będzie prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdów.

Księga przychodów i rozchodów – oferta bFAST

Określenie „uproszczona księgowość” może być mylące, bo nie oznacza, że jest to łatwiejszy sposób księgowania, w którym trudniej o pomyłkę. Przedsiębiorcy często zapominają bowiem o zamykaniu i podsumowywaniu księgi przychodów i rozchodów albo popełniają inne błędy, które skutkują nałożeniem kary finansowej.

Właśnie dlatego oferujemy usługę prowadzenia księgowości Twojej firmy. Pomagamy unikać pomyłek, dbamy o terminowe prowadzenie księgi przychodów i rozchodów, a także na bieżąco korygujemy ewentualne błędy lub nieścisłości. W ramach obsługi księgowej możesz liczyć na:

  • obsługę księgi przychodów i rozchodów,
  • ewidencję środków trwałych oraz wyposażenia firmy,
  • kompleksową obsługę, jeśli chodzi o urząd skarbowy, GUS i ZUS,
  • ewidencję VAT,
  • sporządzanie rocznych deklaracji PIT,
  • rozliczanie transakcji zagranicznych.

bFAST to firma z wieloletnim doświadczeniem. Specjalizujemy się w obsłudze przedsiębiorstw z różnych sektorów i branż. Naszym celem jest zapewnienie klientom kompleksowej i rzetelnej obsługi dostosowanej do ich potrzeb i oczekiwań.